Minä en ole ainoa.
Muutkin ovat todenneet saman: on aika työllistää oma itse itsensä. Edessä on CV:n täydennystä, tuskallisia puhelinsoittoja ja hakemusten pähkäilyä.

Siis juuri tuo hakemusten tekeminen ottaa päähän niin perkeleen tavalla. Pitäisikö siitä tehdä ylivedetty narsismin nobelivoittaja, vaiko rehellisen oloinen toteamus olemattomista taidoista.

"pidän itseäni erittäin vastuuntuntoisena työntekijänä, joka mutkattomasti hallitsee laaja-alaisesti kaiken siitä, mitä te haluatte  minun tekevän. Tulen toimeen kaiken ikäisten, väristen ja kokoisten kanssa ja puhun Birminghamin aksenttia tarpeen vaatiessa."

vai

"Yritän  aina parhaani. Oon mä joskus ollu töissä. Kerran."


Minusta tässä, - niinkuin kaikessa muussakin, - on kyse karismasta ja vaikuttavasta olemuksesta. Töitä tulisi hakea enemmänkin asenteella: "Tässä mä nyt oon, mitä teillä on tarjota?"
Ainiin. Unohdin vallan, että noin ei saakaan töitä. Se menikin näin.

Lähetät CV:n ja hakemuksen. Odotat pari päivää. Soitat perään. Saat vastauksen: "Niin, sä oot tää Sulo... aivan... totajoo... jossä kuule soitat tossa kahen viiko päästä ni kattellaa sitte lisää.. OK?"
No. Kiltisti odotat kaksi viikko ja soitat jälleen - vastaus kuuluu: "Ai kato niin perhana taisin sanoakin...mut joo tota tos eilen meni viimene paikka ni tota... tsori... mut hei hyvää kesää sulle ja sillee"

Pitää varmaan lähteä ulkomaille töihin, eikä koskaan palata. Työttömyysluvut Englannissa ovat jotain 4% luokkaa ja Suomessa vastaava on jotain 9%. Toisaalta.
                   
                     Income

(minus)     -   tickets
                -   accommodation
                -   food and living
__________________
   = - xxxx.xxxx. £


Sulo